„Uczenie się przez całe życie”
Projekty w szkole
1 stycznia 2014r. wszedł w życie nowy program Erasmus+, który zastąpił dotychczasowe programy „Uczenie się przez całe życie” czy znany już w naszej szkole „Comenius”.
Założeniem programu Erasmus+ jest wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji i szkoleń, młodzieży oraz sportu w Europie.
Struktura programu Erasmus+ została uproszczona w stosunku do poprzedniej edycji programów i obejmuje trzy główne typy działań:
- Akcja 1: mobilność edukacyjna (wyjazdy w celach edukacyjnych),
- Akcja 2: współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk,
- Akcja 3: wsparcie reform w obszarze edukacji.
Nasi nauczyciele napisali projekt „Budzenie tolerancji w najmłodszym uczniu” w ramach akcji KA1. Na nieco ponad 500 aplikacji 120 otrzymało dofinansowanie, w tym nasza. Dlaczego wzięliśmy udział w programie?
Projekty realizowane w ramach akcji KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej” w obszarze edukacji szkolnej mają na celu poprawę jakości pracy placówki oświatowej osiąganą przez udział jej pracowników w mobilnościach zagranicznych takich jak kursy i szkolenia, w trakcie których podnoszą oni własne kompetencje zawodowe.
Pracownicy szkoły mają możliwość poznawania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania oraz zarządzania placówką oświatową co pozwoli na osiągnięcie głównego celu projektu jakim jest poprawa jakości pracy placówki w określonych przez nią obszarach wymagających zmian oraz pogłębienie współpracy międzynarodowej.
Aby zrealizować założenia projektu wybraliśmy następujący typ wyjazdu zagranicznego: obserwacja pracy zagranicznej szkoły partnerskiej (job shadowing).
Wybór szkoły partnerskiej nie był trudny. Ze Szkołą Podstawową im. Gorkeho w Trnawie współpracowaliśmy już kilkakrotnie (dwa razy przy realizacji projektu Comenius oraz w pilotażowym projekcie POKL). Szkoła w Trnawie ma podobną do naszej specyfikę. Uczęszcza do niej mniejszość romska ale też dzieci z Serbii i Somali. Językiem projektu był język niemiecki, wszystkie dotychczasowe projekty pisaliśmy po niemiecku.
I tak, 1 lutego 2015r., 12-osobowa grupa nauczycieli ruszyła do Trnawy na Słowację. Pięciodniowy pobyt w szkole wypełniony był hospitacjami, warsztatami (m.in. dotyczącymi tolerancji), spotkaniami z dyrektorem, asystentami romskimi, pedagogiem, psychologiem. Ciekawostką okazało się, że jeden z asystentów romskich był absolwentem konserwatorium muzycznego. Poznaliśmy system oświatowy obowiązujący na Słowacji, sytuację Romów i ich dorobek kulturowy.
Dzięki obserwacjom lekcji poznaliśmy:
- nowatorskie metody stosowane w klasach młodszych
- programy autorskie stosowane w klasach I,
- podręczniki ciekawe, nowe rozwiązania stosowane w pracy z małym dzieckiem multimedia w dydaktyce z małym dzieckiem (każda klasa miała tablicę interaktywną)
Podsumowaniem naszych obserwacji będzie wydanie broszury zawierającej ciekawe scenariusze zajęć.
Obok poznawania pracy szkoły intensywnie chłonęliśmy kulturę i gościnność Słowaków. Wspólnie z gospodarzami zwiedzaliśmy Trnawę i Bratysławę, degustowaliśmy kuchnię słowacką (nie zważając na kalorie). Projektowe dni szybko minęły i z bagażem doświadczeń wróciliśmy do domu.
Mamy nadzieję, że dzięki uczestnictwu naszej szkoły w projekcie, będzie mogła być postrzegana jako innowacyjna, w której poziom oświaty stoi na wysokim poziomie, a kadra nauczycielska systematycznie podnosi swoje kwalifikacje, dostosowuje metody swojej pracy do realiów obecnych czasów, gdzie wykorzystanie nowoczesnych metod pracy i technologii informacyjnej jest podstawą funkcjonowania w społeczeństwie.
Fotorelacja z wizyty
Elżbieta Mendecka |