Netykieta w poczcie elektronicznej

  • staraj się odbierać pocztę przynajmniej raz dziennie (tak jak to robisz w przypadku zwykłej poczty). Jeśli robisz to rzadziej, poinformuj o tym osobę której podajesz swój adres,

  • jeśli nie będziesz mógł przez pewien czas odbierać poczty, poinformuj o tym osoby potencjalnie zainteresowane. Nie wysyłaj takiej wiadomości do wszystkich z Książki Adresowej! Z pewnością jest tam wiele osób, z którymi już nie utrzymujesz kontaktu i tak informacja będzie dla nich spamem,

  • nie wysyłaj dużych objętościowo e-mail'i lub załączników, jeśli odbiorca się tego nie spodziewa. Nie wiesz jak pojemną skrzynkę ma adresat, jak szybkie ma łącze i ile będzie miał czasu na sprawdzenie skrzynki gdy przyjdzie Twoja wiadomość. Zawsze wcześniej zapytaj adresata czy możesz mu coś większego przesłać,

  • załączniki staraj się kompresować. W większości przypadków daje to sporą oszczędność, a na pewno Tobie zajmie mniej czasu spakowanie, niż odbiorcy odebranie większej wiadomości. Do kompresji używaj formatu ZIP, jest to obecnie najpopularniejszy format. W każdym razie nie kompresuj w formacie, którego używasz tylko Ty i jego autor :-) ,

  • nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia i innych równie "potrzebnych" rzeczy. Nie każdy musi dysponować tak sporą ilością wolnego czasu jak Ty, by je odbierać,

  • cytuj wiadomość na którą odpowiadasz. A przynajmniej taką jej część, aby odbiorca mógł się zorientować o czym Ty piszesz. Twoja wiadomość może dotrzeć do adresata po dłuższym czasie i może on mieć problem z domyśleniem się o czym piszesz. Najlepszą metodą jest zacytowanie fragmentu listu, a pod nim zamieszczenie odpowiedzi, poniżej znów fragment listu i znów odpowiedź. Intuicyjnie wyczujesz czy musisz cytować całość wypowiedzi czy wystarczy jej fragment,

  • nie cytuj całej wiadomości jeśli nie jest to potrzebne, a potrzebne jest rzadko. W większości przypadków wystarczy zacytowanie istotnego fragmentu, który pozwoli przypomnieć sobie odnośnie jakiej sprawy piszesz,

  • nie pokazuj wszystkim odbiorcom ich adresów e-mail. Jeśli wysyłasz wiadomość do kilku osób i nie ma wyraźnej potrzeby by widziały one wszystkich odbiorców, używaj pola BCC czy UDW (ukryty do wiadomości). Dzięki temu poszczególni adresaci nie widzą innych, co zapobiega rozprzestrzenianiu się wirusów oraz osoby nie powołane, nie poznają adresów innych osób. Nie każdy chce upubliczniać swój adres e-mail,

  • sprawdzaj czy Twój komputer nie posiada wirusów abyś nie przesyłał ich innym,

  • staraj się w temacie wiadomości zawrzeć dokładnie to czego ona dotyczy.

Created by SiTeK