Netykiet@ - internetowy savoire vivre
Główne zasady
- nie spamuj, tzn. nie rozsyłaj wiadomości których nikt nie chce. Jest to najprostsza i najskuteczniejsza metoda by zrazić do siebie odbiorcę. Dotyczy to zarówno korespondencji prywatnej jak i firmowej. Dzięki spamowi możesz stracić znajomych i klientów. Ich strata z pewnością nie wyjdzie Ci na dobre,
- zapoznawaj się z FAQ (Frequently Asked Questions - zbiór Często Zadawanych Pytań),
- sprawdzaj czy odpowiedź na nurtujący Cię problem, nie jest ogólnie dostępna (oprócz FAQ),
- stosuj się do reguł miejsca, w którym się znajdujesz,
- nie rozbudowuj nadmiernie swoich wiadomości (ciężkie załączniki, nadmiar niepotrzebnego tekstu...),
- nie obrażaj innych i nie ubliżaj im,
- nie używaj słów i zwrotów uznawanych za wulgarne,
- nie używaj słów i znaczeń których nie rozumiesz (najlepszym przykładem jest: lamer),
- używaj wielkiej litery jeśli zwracasz się do kogoś bezpośrednio: Ty, Twoim, Ci, Kasia... . Świadczy to o Tobie i szacunku jakim darzysz inne osoby. Poza tym, dlaczego akurat w Internecie masz nie stosować dobrych manier?
- używaj dużych i małych liter, właściwej interpunkcji i ortografii.
- Internet to nie śmietnik, a stosowanie właściwej interpunkcji i zasad pisowni, ułatwia zrozumienie Twojej wiadomości,
- nie pisz bez wyraźnej potrzeby samymi wielkimi literami. Pomijając wygodę czytania takiego tekstu, oznacza to wykrzyczenie komuś tego tekstu,
- nie działaj na szkodę innych i nie niszcz efektów czyjejś pracy,
- szanuj czas i pracę innych Internautów,
- szanuj prawo autorskie.
Created by SiTeK