Strefa Ucznia
O szkole
Akcje i projekty
Gimnastyka korekcyjna |
poniedziałek, 21 lutego 2011 13:10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Dział tematyczny | Zagadnienia szczegółowe | Sposoby i metody realizacji | Uwagi | |||
1.Higiena osobista idbałość o zdrowie | 1.Dbam o czystość ciała i ubrania | Pogadanka, książeczki i broszury dla dzieci | Prelekcja pielęgniarki szkolnej | |||
2.Zawsze wiem jak się ubrać w zależności od pory roku i aktywności ruchowej | Pogadanka ,rozmowa z rodzicami i uczniami | |||||
3.Jestem aktywny fizycznie bo chcę być zdrowy. | Pogadanka o wpływie wysiłku fizycznego na nasze zdrowie | Pokaz filmu | ||||
4.Mogę czynnie wypoczywać bo znam gry i zabawy ruchowe | Turnieje gier i zabaw | Zaangażowanie członków rodziny (rodzice, rodzeństwo) | ||||
5.Wiem, jak wypoczywać, jak się odżywiać,jak prawidłowo siedzieć,jak dbać o swoje zdrowie | Pogadanka, objaśnienia,artykuły | Zaangażowanie wszystkich nauczycieli do poszerzania wiedzy uczniów w tym zakresie. | ||||
6.Znam zasady zdrowego odżywiania | Pogadanka | Prelekcja pielęgniarki | ||||
7.Staram się ćwiczyć w domu wraz z rodzicami, bo chcę być silny i mieć prawidłową sylwetkę . | Zestawy ćwiczeń dla poszczególnych uczniów, opis, pokaz, objaśnienie ćwiczeń | Lekcja otwarta dla rodziców,indywidualne rozmowy z rodzicami. | ||||
2.Sztuka oddychania |
1.Wykonuję wdech nosem a wydech ustami. 2.Oddycham „ pełną piersią”(nauka prawidłowego oddychania torem piersiowym. 3.”Rosnący balon w brzuchu „w czasie wdechu i „malejący” w czasie wypuszczania powietrza (nauka prawidłowego oddychania torem brzusznym”. 4.Pomagam mojej klatce piersiowej oddychać (nauka ćwiczeń wspomagających). 5.Nauka prawidłowego oddychania podczas ćwiczeń. |
Pokaz, opis i objaśnienie w czasie lekcji.
Metody nauczania zabawowa, zabawowo-naśladowcza, opowieści ruchowej,metoda naśladowcza. |
Wykorzystanie w trakcie ćwiczeń oddechowych :
piórek wacików piłeczek |
|||
3.Kształtowanie świadomości prawidłowej postawy i prawidłowej masy ciała | 1.Potrafię położyć się na podłodze jak „struna” (nauka korekcji ułożenia ciała w odciążeniu ).
2.Potrafię stać przy ścianie jak „słup soli” (nauka korekcji postawy w obciążeniu osiowym przy ścianie ). 3.Nauka przyjmowania prawidłowej postawy podczas ćwiczeń. 4.Prawidłowo oddycham podczas wykonywania ćwiczeń aerobowych. 5.Wiem jakie ćwiczenia mogę wykonywać a jakich wykonywać mi nie wolno. 6.potrafię wykonywać ćwiczenia w w rytmie muzyki |
Pokaz i objaśnienie w trakcie zajęć.
Metody nauczania : zabawowa zabawowo-naśladowcza opowieści ruchowej metoda naśladowcza. |
Wykorzystanie na zajęciach magnetofonu i odtwarzacza płyt CD | |||
4.Ćwiczenia korekcyjne źródłem zabawy |
1.Bawiąc się, dbam o prawidłową postawę (nauka zabaw i gier kształtujących nawyk prawidłowej postawy – np.„Berek zaczarowany”,”Lalka” itp. 2.Zabawy i gry uczą mnie odpowiedzialności i współdziałania w zespole. Jestem sprawniejszy ruchowo i silniejszy (nauka gier i zabaw wzmacniających grupy mięśni obręczy barkowej, grzbietu, brzucha,obręczy biodrowej np.:”Rzuty piłki nogami do kosza”, „Rzuty do celu” itp. 3.Gry i zabawy ze śpiewem. 4.Tory przeszkód z elementami gimnastyki korekcyjnej. 5.Ćwiczenia ruchowe przy muzyce. 6.Ćwiczenia ruchowe z piłkami „over ball”. |
Gry i zabawy z elementami współzawodnictwa, zabawy taneczno-ruchowe.
Metody : zabawowo-naśladowcza zabawowa opowieści ruchowej metoda naśladowcza ekspresji twórczej |
Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna jest długotrwałym procesem oddziaływania na postawę dziecka. Aby zachęcić dzieci do ćwiczeń,
a w szczególności dzieci z nadwagą , należy stosować jak najwięcej zabaw i gier ruchowych, które są najwłaściwszą formą ruchowa dla tego okresu rozwojowego. Elementy taneczno - ruchowe stanowią dodatkową motywację do ćwiczeń.
Struktura jednostki lekcyjnej:
Podstawowe reguły, które należy przestrzegać podczas lekcji :
racjonalne stopniowanie wysiłku fizycznego, zmienność pracy mięśniowej, wszechstronność pracy (duża liczba ćwiczeń typu zabawowego i zadaniowego)
Podstawowy tok lekcji dzieli się na 4 części:
Część pierwsza - rozgrzewka ok. 8-10 minut
powitanie, sprawy organizacyjne ,
nastawienie uczniów do świadomego i aktywnego udziału w zajęciach,
zabawa ożywiająca, ćwiczenia oddechowe,
Część druga – główna ok. 25 minut
ćwiczenia aerobowe przy muzyce wykonywane w rytmie,
ćwiczenia wzmacniające poszczególne partie mięśniowe,
ćwiczenia równoważne,
ćwiczenia oddechowe,
Część trzecia – aktywny wypoczynek ok. 3-5 minut
ćwiczenia mające na celu obniżenie przyspieszonego tętna
po ćwiczeniach w części głównej,
Część czwarta – końcowa ok. 3-5 minut
ćwiczenia rozluźniające i relaksacyjne,
ćwiczenia oddechowe,
autokorekcja,
stretching,
powtórzenie ćwiczenia zadanego do domu,
pożegnanie grupy.
Przykładowy konspekt do lekcji
Klasa :III
Data :
Czas trwania : 45 minut
Liczba ćwiczących : 14
Przybory: piórka,piłki over ball ,gazety,
Temat : Roztańczone piłki.
Zadania szczegółowe : poprawienie kondycji i koordynacji ruchowej.
Cele lekcji :
- nauka prawidłowego wdechu i wydechu,
- uczeń potrafi wykonać ćwiczenie w rytmie muzyki,
- uczeń potrafi podnieść stopą kulki z papieru,
- zna zasady obowiązujące podczas ćwiczeń ruchowych,
- autokorekcja.
Przebieg lekcji | Opis ćwiczenia - dozowanie | Uwagi |
Część I ok.8min. |
1.Zbiórka ,sprawdzenie obecności. 2.Podanie celu lekcji 3.Zabawa ożywiająca „Berek bocian” 4.Zabawa oddechowa „Niesforne piórka” |
Zabawa ożywiająca
ćwiczenia oddechowe z piórkami |
Część II ok.25 min. |
1.Nauczyciel inicjuje ruch przy muzyce, uczniowie starają się naśladować jego ruchy.
N - tworzy opowieść o wirującej, tańczącej piłce, która „rysuje” obrazy na niebie i ziemi. Dzieci starają się ruchem piłki i całego ciała wyrazić to, o czym opowiada nauczyciel. Ćwiczenia wzmacniające : 1.Stanie w rozkroku : piłka w dłoniach RR ugięte w stawach łokciowych,przedramiona na wysokości barków -wysuwamy ramiona z piłką w przód-wdech, piłka wraca do kl. piersiowej mocno naciskana przez dłonie – wydech RR nad głową” rysujemy koła na niebie”,przenosimy piłkę z PR i P strony na LR i L stronę (wznos PR bokiem w górę-wdech przełożenie nad głową piłki do LR i opuszczenie jej do boku L – wydech ) 2.Leżenie tyłem o nogach zgiętych :piłka w dłoniach-przeniesienie RR z piłką za głowę – wdech, powrót piłki- wydech, piłka między kolanami – pulsowanie NN , j. w. przyciągamy kolana do klatki piersiowej i opuszczamy, j. w. podudzia uniesione równolegle do podłogi zataczamy nimi koła w prawo i w lewo „mielimy zboże”, 3.Leżenie na prawym boku NN zgięte w stawach kolanowych, głowa leży na PR, LR wyprostowane w przód trzyma piłkę :„rysujemy tęczę”-przenosimy piłkę z P strony na L stronę (rozciągamy klatkę piersiową), 4.Leżenie przodem, piłka z przodu na niej położone obydwie dłonie naciskają na nią: wznosy PN w górę bez odrywania bioder (to samo LN) 5.Pozycja zasadnicza :piłka pod P kolanem -RR w bok stoimy na LN ”bocian” to samo LN, zamykamy oczy i stajemy na palcach (czubek głowy wyciąga sie do sufitu ) |
Piłka over ball trzymana w dłoniach 10 X 5X PS + 5X LS 10X 20X 10X 5X PS+5X LS biodra nie odrywają się od materacyka 5X PS + 5X LS 10X PN + 10X LN ok.10” PN i 10” LN 10” |
Część III ok. 3minuty | „Piłka na spacerze” dzieci maszerują w dowolnych kierunkach po całej sali gimnastycznej | Dzieci śpiewają piosenki |
Część IV
ok.5minut |
1.”Marsz gąsienic”-dzieci ruchem zginającym palce stóp, starają się przesuwać do przodu.
2.Leżenie tyłem o nogach zgiętych :dzieci unoszą RR z piłką za głowę , jednocześnie prostując NN i mocno rozciągając sylwetkę – wdech, na wydechu powrót do pozycji wyjściowej, j. w. piłka pod biodrami -prostujemy NN i sięgamy palcami jak najdalej, j. w. piłka pod odcinkiem lędźwiowym „rysujemy koła”, 3.Leżenie przodem RR wzdłuż tułowia - „torpeda” 4.Siad skrzyżny- dłonie na kolanach „sięgamy głową do sufitu”. 5.Przekazanie uczniom spostrzeżeń nauczycieladotyczących wykonywanych ćwiczeń. 6.Pokaz ćwiczeń do samodzielnego wykonywania w domu. 7.Pożegnanie grupy. |
Rozsypka rozciąganie zginaczy stawu biodrowego 5X PS + 5X LS wyciągamy całą sylwetkę od czubka głowy |
Metody realizacji programu:
Metody z zakresu wpływu osobistego np. Wysuwanie sugestii,wyrażanie aprobaty i dezaprobaty.
Metody wpływu sytuacyjnego, np. Instruowanie, przydzielanie funkcji.
Metody poszukujące, np. Dyskusje.
Metody poznawcze, np. Obserwacje,pokaz.
Metody audiowizualne, np. Film,kaseta z muzyką, CD
Metody aktywizujące, np.:
a) zabawowa
b) zabawowo – naśladowcza
c) bezpośredniej celowości ruchu
d) zadaniowo ścisła
e) ekspresji twórczej
f) programowego usprawniania się (tor przeszkód, obwód stacyjny )
Współpraca z rodzicami :
Nawiązanie współpracy z rodzicami ma szczególnie znaczenie w procesie gimnastyki korekcyjnej dziecka z nadwagą. Jest warunkiem koniecznym. Świadome zaangażowanie rodziców warunkuje pozytywny przebieg rehabilitacji. Należy uświadomić rodzicom, jak ważna jest walka z nadwagą
u dziecka w celu zapobieżenia powikłaniom zdrowotnym (cukrzyca, otyłość,choroby układu krążenia, układu ruchu itp. ) Rodzic musi dziecko wspierać, motywować i zachęcać do uczestnictwa w zajęciach, a ponadto pomagać w wykonywaniu ćwiczeń domowych, organizować dziecku czas, tak aby znalazło się w nim miejsce przede wszystkim na wypoczynek i zabawę.
Z postaw prozdrowotnych rodziców dziecko czerpie wzorce higieny
życia codziennego:
- higieny współżycia społecznego,
- higieny osobistej,
- higieny pracy,
- odpoczynku,
- żywienia,
Postawa rodziców ma ogromny wpływ na kształtowanie się postawy, zachowań i nawyków dziecka podtrzymujących i wzmacniających jego zdrowie.
Założone osiągnięcia:
Uczeń wie :
co to jest zdrowie i jak je zachować,
co to jest nadwaga i jakie negatywne skutki ma na organizm,
jak zachowywać się bezpiecznie podczas lekcji,
jakie znaczenie ma dla jego zdrowia higiena i dbałość o zmianę stroju sportowego,
jak powinien aktywnie wypoczywać,
jakie ćwiczenia są dla niego najbardziej wskazane,
do czego służą przybory i przyrządy i jak je wykorzystać na zajęciach ruchowych,
jak prawidłowo oddychamy podczas ćwiczeń,(technika oddychania)
jakie znaczenie ma prawidłowy oddech w czasie ćwiczeń,
jakie czynniki sprzyjają nadwadze.
Metody ewaluacji programu:
Ankiety do rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach.
Wywiad z dziećmi uczestnikami zajęć.
Stymulowanie aktywności.
Uczenie dzieci współdziałania i współpracy w grupie.
Bibliografia:
1. M. Borkowska ABC rehabilitacji dzieci. Najczęstsze schorzenia narządu ruchu. Pelikan W-wa 1989
2. Kulmatycki L., Ćwiczenia relaksacyjne. Praktyczne techniki
antystresowe dla dzieci i młodzieży. Agencja Promo-Lider,
W-wa 1995.
3. Owczarek S. , Bondarowicz M. Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce
korekcyjnej. WSiP , W-wa 1996.
4. LeMay Michelle Stretching KDC W-wa 2005.
5. Amen Karen Precz z brzuchem Świat Książki W-wa 1996.
6. Atkinson H., Deane A. Ćwiczenia z taśmą dyna-band – rewelacyjna ,
wszechstronna gimnastyka Świat Książki W-wa 1995.
7. Bednarzowa B., Młodzikowska M. Tańce – poradnik metodyczny
AWF Warszawa 1996.
8. Jablow M. M., Anoreksja,bulimia, otyłość-przewodnik dla rodziców
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2000.
9. Ignaszewska-Kuhbauch J., Ćwiczenia z piłkami 'over ball' Body Live
nr 4 2001 W-wa
10. Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe. Podstawy metodyczne.
AWF , W-wa 1996, wyd. VI
11. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe. WSiP, W-wa 1995.
Opracowała :
mgr Cecylia Choińska
« poprzednia | następna » |
---|