md

Relacja z seminarium Drukuj
Publikacje nauczycieli
poniedziałek, 08 kwietnia 2013 07:03

Seminarium

„Indywidualizacja w nauczaniu w szwedzkim  systemie oświatowym”


Kunskapsskolan_Landskrona11W dniach od 10 do 16 lutego 2013 brałam udział w seminarium „Indywidualizacja w nauczaniu w szwedzkim systemie oświatowym”. Seminarium miało miejsce w miastach Helsingborg i Malmo w Szwecji w ramach Mobilności Szkolnej Kadry Edukacyjnej. Językiem wykładowym był j. niemiecki. Uczestniczyło w nim 14 nauczycieli z Finlandii, Francji, Niemiec i Polski. Seminarium oparte było na wizytach w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum aż po szkołę średnią, kończącą się maturą. Hospitacjom towarzyszyły rozmowy z nauczycielami, dyrektorami szkół. Wieczory wypełnione były wymianą doświadczeń i wrażeń z przeżytego dnia.

Model placówki oświatowej w Szwecji oparty jest na indywidualnym podejściu do ucznia. Każde dziecko znajduje się na innym etapie rozwoju i ma inne możliwości oraz tempo uczenia się. Nauczyciel towarzyszy uczniowi w jego przygodzie w poznawaniu świata, inspiruje go, wzbudza jego ciekawość, kreatywność, umiejętność komunikowania się, kształtuje chęć do wprowadzania zmian. Dziecko już w przedszkolu uczy się planować swój dzień oraz tydzień. Swoje marzenia uzewnętrznia rysunkiem a wraz z wiekiem słownie wyraża stawiane cele. Nauczyciel pełni rolę stymulującą, doradczą i korygującą. Każdy uczeń posiada „indywidualny plan rozwoju” realizowany podczas pobytu w szkole. Oparty jest on o aktualny stan rozwoju dziecka ale również zawiera jego marzenia i pragnienia.

Szkoła szwedzka oparta jest na stałej współpracy z rodzicami. Każde dziecko, które wymaga dodatkowej pomocy otrzymuje nauczyciela wspomagającego. Ten towarzyszy na lekcji, pomaga odrobić zadanie, tłumaczy dodatkowo niejasności. Liczba uczniów w klasie nie przekracza 18. Ciekawostką dla mnie była obowiązkowa nauka pływania. Dziecko, które nie opanowało tej umiejętności, nie otrzymywało świadectwa i musiało powtórzyć kurs.

Udział w seminarium, wykorzystanie szansy jaką daje Mobilność Szkolnej Kadry Edukacyjnej uważam za wspaniałe doświadczenie. Poznałam szwedzki system nauczania, odświeżyłam j. niemiecki, zawarłam liczne znajomości i poznałam fragment niezwykle ciekawgo kraju jakim jest Szwecja. Zachęcam wszystkich do udziału w tego typu seminarium.

Do relacji z udziału w seminarium załączam notatki w j. niemieckim wykonane podczas pobytu w różnych szkołach

pdf_04

Schweden Preskolan

pdf_04

Grundskolan St.Jörgen

pdf_04

SChweden Universität

pdf_04Kunskapskolan Landskrona Mittwoch

pdf_04

Kulla Gymnasiet

pdf_04

Malmö Kunskap Gymnasiet

 Elżbieta Mendecka
 


Stworzone dzięki Joomla!. Realizowane przez SiTeK dla SP43