Strefa Ucznia
O szkole
Akcje i projekty
Szkoła bez przemocy |
![]() |
środa, 02 marca 2011 13:04 | |||||
Szkoła Podstawowa nr 43 uczestniczy w kolejnej już V edycji programu społecznego „Szkoła bez przemocy", która rozpoczęła się wraz z nowym rokiem szkolnym 2010/2011. Głównym celem Programu jest zwiększanie poziomu świadomości tak ważnego społecznie problemu, jakim jest przemoc szkolna oraz dostarczanie szkołom systemowych narzędzi umożliwiających skuteczne zapobieganie wzrostowi przemocy i agresji w szkołach. W V edycji „Rodzice są z nami" Badania rodziców zrealizowane w 2009 roku pokazały, że znaczna część polskich rodziców nie angażuje się w życie szkoły, pozostawiając jej pełnię funkcji nie tylko edukacyjnych, ale i wychowawczych. W odpowiedzi na to zjawisko w nowej edycji Programu chcemy podkreślić kluczową rolę rodzica w prawidłowym funkcjonowaniu szkoły, podjąć próbę zmiany podejścia rodziców i włączenia ich w aktywne życie szkoły. Dlatego głównym przesłaniem w roku 2010/11 będzie punkt Kodeksu Szkoły bez Przemocy „Rodzice są z nami". Koordynatorzy programu
6 czerwca - Dzień Szkoły bez Przemocy V edycję tradycyjnie już podsumujemy na początku czerwca 2011 roku podczas Dnia Szkoły bez Przemocy, ogólnopolskiego święta wszystkich społeczności szkolnych, które działają na rzecz przeciwdziałania agresji i przemocy. W roku szkolnym 2009/2010 świętowało z nami ponad 1800 polskich szkół. KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY 1. Szkoła jest wspólnotą. 2. Wszyscy się szanujemy. 3. Wspólnie działamy przeciw przemocy. 4. Niczego nie ukrywamy. 5. Zawsze reagujemy. 6. Nauczyciel nie jest sam. 7. Uczniowie wiedzą, jak działać. 8. Rodzice są z nami. 9. Mamy sojuszników. 10. Nagradzamy dobre przykłady. Podstawową zasadą Kodeksu jest konieczność budowania wspólnoty szkolnej, której członkami są wszyscy uczestnicy szkolnego życia - nauczyciele, uczniowie oraz rodzice. W myśl Kodeksu dopiero funkcjonowanie takiej wspólnoty, opartej na wspólnym poszanowaniu, pozwoli na sprawne funkcjonowanie w klimacie bezpieczeństwa i porozumienia oraz spełnienie pozostałych zasad Kodeksu. Prof. Janusz Czapiński, jeden z autorów Kodeksu podkreśla, że ten punkt jest najważniejszy - "W Polsce wspólnoty mamy już np. w rodzinach i tam wskaźnik patologii jest stosunkowo niski. Nie trzeba układać regulaminów, przewidujących rozwiązania trudnych sytuacji, bo wspólnota ta reguluje się sama. W szkole może być tak samo, ale nie jest. Zmianie tego stanu rzeczy ma służyć pierwszy, kluczowy punkt Kodeksu. Pozostałe są jego rozwinięciem. Ich realizacja ma na celu wytworzenie w uczniach i nauczycielach poczucia więzi oraz dumy z faktu, że są w tej, a nie innej szkole. Z kolei rodzicom ma pomóc w tym, by nie utyskiwali na szkołę". W Kodeksie zwrócono również uwagę na potrzebę diagnozowania problemu przemocy, potrzebę natychmiastowej reakcji na wszelkie przejawy agresji oraz prawo wszystkich zainteresowanych grup do edukacji na ten temat. Podkreślono również konieczność współdziałania ze środowiskiem pozaszkolnym. "Szkoła nie jest samotną wyspą. Jest osadzona w konkretnej wsi, dzielnicy, gdzie obok jest osiedle, fabryka, gospodarstwo, sklep czy kościół. Wszystkie te instytucje mogą i powinny współdziałać ze sobą, a tylko współpraca wielu partnerów społecznych da rezultaty przy zwalczaniu agresji w szkole i poza nią", przypomniał inny współautor Kodeksu, Jacek Michałowski z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Kodeks został przygotowany przez Radę Programową kampanii, w skład której wchodzą: Joanna Pilcicka, Prezes Media Regionalne, Dorota Stanek, Prezes Polskapresse, prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny, dr Anna Giza - Poleszczuk, socjolog, Ewa Czemierowska, psycholog ze Stowarzyszenia Psychoprofilaktyki Szkolnej "Spójrz Inaczej" oraz Jacek Michałowski, psycholog, dyrektor programowy w Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
|